Jaką funkcję spełnia system przeciwblokujący ABS?

photo 1432462770865 65b70566d673cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHw3fHxDYXIlMjBhaXIlMjBjb25kaXRpb25pbmd8ZW58MXwwfHx8MTY0MTI4OTcwMgixlibrb 1.2.1q80w1080

Nie ma chyba kierowcy, który nie słyszałby o systemie ABS. To kluczowy układ każdego nowoczesnego pojazdu mogący znacznie ułatwić hamowanie. Niewiele osób jednak wie jak dokładnie działa ten przydatny system i dlaczego warto mieć go w swoim samochodzie. Dziś przedstawimy Państwu cechy i największe zalety wykorzystania tego układu…

Czym jest ABS?

W dużym skrócie to układ, który zapobiega całkowitemu zablokowaniu kół podczas hamowania. W ten sposób mamy możliwość kierowania pojazdem nawet przy włączonym pedale hamulca. System jest pomocny szczególnie w sytuacji gwałtownego hamowania awaryjnego, przy którym trzeba przeprowadzić manewr ostrego skrętu.

Każdy dobry mechanik potwierdzi, że jest to stosunkowo stary system, który zacząć być wdrażany już w latach 70. ubiegłego wieku. Od 2004 roku w układ zapobiegający blokowanie kół są zaopatrywane wszystkie samochody osobowe produkowane na terenie Unii Europejskiej. Z brakiem układu można się spotkać jeszcze przy nielicznych starych samochodach.

Jak działa ABS?

Głównym zadaniem systemu jest rozdział siły hamowania poprzez zmniejszenie ciśnienia w układzie hamulcowym. W ten sposób koła nie ulegają całkowitemu zablokowaniu, a kierowca ma możliwość manewrowania kierownicą. Praca układu będzie przydatna nie tylko przy gwałtownym hamowaniu. To również pomocne narzędzie podczas poślizgu – wówczas możemy mieć nad nim lepszą kontrolę.

Układ ABS może ułatwić gwałtowne hamowanie na prostym odcinku drogi. To szczególnie istotna funkcja podczas przejazdu na mokrej nawierzchni, ponieważ droga hamowania ulegnie wtedy znacznemu skróceniu. A przy hamowaniu na suchej drodze, opony pozostają w dobrym stanie technicznym, ponieważ ich bieżnik będzie zużywany znacznie wolniej.

Jak hamować z systemem ABS?

Praca układu znacznie ułatwi hamowanie. System samodzielnie symuluje pulsacyjną pracę, przez co kierowca nie musi na przemian wciskać i puszczać pedał hamulca w trakcie hamowania. Po jego wciśnięciu nie należy puszczać pedałów, można jednocześnie nacisnąć sprzęgło i w razie potrzeby dokonać skrętu kierownicą.

Nie należy sugerować się także niewielkimi wyczuwalnymi wibracjami pod stopą. To normalny znak funkcjonowania systemu ABS. Warto jednak zwracać uwagę na kontrolki i zachowanie samochodu. Jeśli zauważymy świecący na pomarańczowo sygnał uszkodzenia układu, dobrze jest jak najszybciej odwiedzić serwis samochodowy. Kraków jest miastem, w którym szybko pozbędziesz się każdej usterki układu ABS.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 2

Ile kosztuje prowadzenie kadr i płac? Od czego uzależnione są koszty?

1 marca 2021

Korzystanie z pomocy specjalistów znacznie ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na zrozumienie pewnych rzeczy, które i tak nie do końca byśmy opanowali. W każdej firmie bardzo…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady